LindaMieziteUzņēmējam jābūt sociāli aktīvam un sabiedriskam, jo tā var iegūt arvien jaunus kontaktus, informāciju, kas noder gan savam biznesam, gan sevis pilnveidošanai un pieredzes bagātināšanai. Viena no iespējām ir tikšanās ar līdzīgi domājošiem cilvēkiem, dalīšanās pieredzē, morāls un informatīvs atbalsts. Šādi mērķi ir arī jauno uzņēmēju atbalsta biedrībai „Tīne", kas izveidota, lai sniegtu palīdzību sievietēm, kas vēlas sākt savu uzņēmējdarbību un sekmīgi konkurēt darba tirgū.

Oficiāli „Tīne" dibināta 2008. gada septembrī, bet pirms tam, kā stāsta biedrības valdes priekšsēdētāja Linda Miezīte, viss sākās internetā, portālā Calis.lv. Jaunās māmiņas aktīvi iesaistījās diskusijās par to, kā sākt uzņēmējdarbību, kā īstenot savu biznesa ideju, kā atgriezties darba tirgū u.tml. Pēc tam izveidota domubiedru grupa portālā Draugiem.lv un, lai darbību izvērstu plašāku un cilvēki varētu tikties klātienē, vēl pēc laika nodibināta biedrība. Būtiska „Tīnes" atšķirība – tā ir biedrība tikai sievietēm, bez vecuma ierobežojuma.

Pusotra gada laikā kopš nodibināta „Tīne" tās darbība ir krietni paplašinājusies. Ik mēnesi notiek lekcijas un diskusijas par dažādiem topošās un esošās uzņēmējas interesējošiem jautājumiem. Uzsāktas arī izbraukuma sesijas – biedrības pārstāves dodas uz ciemos uz Nevalstisko organizāciju (NVO) atbalsta centriem dažādās Latvijas vietās, lasa lekcijas un sniedz konsultācijas. Piemēram, nesen „Tīne" viesojās Ziemeļkurzemes NVO atbalsta centrā, plānots doties arī uz Latgales pusi un citām vietām.

Ikdienā aktīvākā komunikācija notiek portālā Draugiem.lv, „Tīnes" domubiedru grupā. To regulāri apmeklē vairāk nekā 300 lietotāju. „Cilvēki dalās ar jaunumiem, piemēram, par to, kur plānoti kādi semināri, kursi vai uzņēmējdarbības pasākumi. Var dalīties savā problēmās, uzdot dažādus jautājumus. Piemēram, esam rīkojuši virtuālās „prāta vētras", lai palīdzētu kādai topošajai uzņēmējai izdomāt nosaukumu viņas uzņēmumam," stāsta Linda. Biedrība arī pieteikusies Rīgas Domes izsludinātam projektu konkursam par lekciju lasīšanu. „Biedrībā apvienojušās uzņēmējas ar dažādu pieredzi un plašu informācijas bagāžu. To visu var apvienot lekciju ciklā, ko varētu organizēt dažādās vietās," viņa plāno.

Linda atzīst, ka interese par savas uzņēmējdarbības veidošanu sabiedrībā ir ļoti liela, bet nereti sievietēm pietrūkst motivācijas realizēt savu sapni. „Bieži vien biznesa ideja ir, bet cilvēks baidās, sāk šaubīties, vai ir vērts riskēt, ko citi par to teiks, biežs iemesls atrunām ir naudas trūkums. No pieredzes varu teikt, ka ļoti daudz biznesa idejas sākotnēji var īstenot ar patiesi mazām naudas summām," saka Linda.

Runājot par nišām, kurās sievietes vēlas sākt savu biznesu, Linda atzīmē e-komerciju, jomas – daudzas idejas saistītas ar internetveikalu izveidi, ekoloģisku preču vai pakalpojumu piedāvāšanu un amatniecības izstrādājumu un rokdarbu gatavošanu un tirdzniecību. Ņemot vērā visnotaļ sīvo konkurenci rokdarbu nišā, Linda aicina dāmas censties atrast savu īpašo „odziņu". Piemēram, ir daudz sievietes, kas nodarbojas ar rotu darināšanu, bet nemaz nav tik daudz, kas šo nodarbi māca citām. Rotu darbnīca pēc Lindas domām ir ļoti laba ideja: „Mums ir labs piemērs, kur viena no „Tīnes" domubiedru grupas meitenēm, pateicoties savstarpējiem kontaktiem, izveidojusi šādu darbnīciņu. Tagad viņai ir piedāvājums pasniegt rotu gatavošanu arī izbraukuma nodarbībās." Linda iedrošina, ka nevajag baidīties meklēt noietu ārzemju tirgos. Protams, tas ir diezgan sarežģīts un ilgs process, bet neviena uzvara nav iegūstama vieglā ceļā.

„Parastajā dzīvē" Linda ir SIA „Mensarius" valdes priekšsēdētāja un sniedz grāmatvedības pakalpojumus, konsultē dažādos juridiskos ar uzņēmējdarbību saistītos jautājumos, lasa lekcijas. Lindas ceļš līdz savam uzņēmumam, pašas vārdiem sakot, bijis veiksmīgu nejaušību rezultāts. Ja skolas gados viņa no cipariem „muktin mukusi" un pat sapņos nav rādījies, ka varētu strādāt saistībā ar skaitļiem, tad vēlāk dzīve piespēlējusi darbus, kur bez rēķināšanas un grāmatvedības neiztikt. Pamazām Linda iemīlējusi šo profesiju, ieguvusi arī attiecīgu izglītību un rezultātā nodibinājusi savu grāmatvedības un juridisko konsultāciju uzņēmumu.

Jautāta, kuri jautājumi patlaban visvairāk satrauc topošos uzņēmējus, Linda atbild, ka viens no būtiskākajiem ir neziņa, kādu uzņēmējdarbības formu izvēlēties, kādi dokumenti kārtojami, kādās instancēs jāreģistrējas u.tml.

Lindas Miezītes ieteikumi topošajiem uzņēmējiem:
-tikt skaidrībā par savu biznesa ideju – „nemētāties" no vienas idejas pie citas un atkal atpakaļ. Šādā gadījumā nekas nopietns sanākt nevar. Idejai ir jābūt vienai un vissvarīgākajai.
- nepaļauties tikai uz sevi – jūsu pieredze pagaidām ir pārāk maza, lai, sākot biznesu, prastu izvairīties no kļūdām. Prasiet padomu pieredzējušiem uzņēmējiem. Gudrs uzņēmējs jūs neuztvers par konkurentu, bet gan sabiedroto.
- rūpīgi apdomāt visas praktiskās lietas, kas nepieciešamas biznesa sākumam – varbūt nevajag steigties ar biroja telpu nomu un dārga aprīkojuma iegādi, varbūt sākumā varat strādāt no mājām vai izvēlēties pieticīgākus apstākļus birojam.
- izmantojiet visus iespējamos kontaktus un sadarbības iespējas, ko piedāvā dažādas uzņēmēju atbalsta institūcijas, biedrības utt.

 

Raksts pārpublicēts no Nekrize.lv, autors Nekrize.lv redaktors 23.04.2010. Foto no personiskās kolekcijas.